Susret fikcije i realnosti kroz izložbu „Prostorna odiseja: Destinacija distopija“

Objavljeno u kategoriji: Vesti

Projekat koji istražuje pojam distopije kroz prizmu prostora, objekata i materijala, koristeći se distopijama opisanim u romanima i filmovima 20. i 21. veka, biće predstavljen kroz izložbu „Prostorna odiseja: Destinacija distopija”, umetnice Milice Denković, koju će publika moći da pogleda danas, onlajn, putem Fejsbuk stranice Kulturnih stanica od 19 sati.

Na izložbi će publika imati priliku da vidi deset mikro-scena u koje su uneseni predmeti iz svakodnevne upotrebe sa ili bez nekih intervencija u kombinaciji sa različitim materijalima od pleksiglasa do stiropora, a koje koriste površinu postamenta na koji su stavljeni, da ispričaju određenu priču.

„Neki od predmeta koji se mogu naći na postavci su kuhinjsko sito, veliki zipov upaljač, injekcije, zaštitne rukavice, anatomska lutka za crtanje, crne sveske, baterijska lampa i baterije, stona lampa, knjige, kindl, pasoš, epruvete, kutije za lekove, zaštitne naočare… Ovako nabrojane stvari zaista ne znače ništa, dok ih ne uvedemo u odnose na malim scenama sa drugim objektima i materjalima i postavimo u vezu sa štampanim tekstom ili slikom i dodatnim tekstom koji mu daje kontekst“, objašnjava umetnica.

Milica Denković kaže da je ideja izložbe nastala je tokom pandemije i razmišljanja o materijalima koje svi svakodnevno koristimo.

„Izložba kao uvod koristi pleksiglas koji se pojavljuje i u jednom delu postavki – to je sad neizostavni materijal za izradu raznih vrsta distancera koje imamo prilike da vidimo u bankama, prodavnicama i taksijima. Pleksiglas koristim dvojako kao scenografski i dramaturški element, gde predstavlja ograde ili zidove, a simbolište distancu i izolovanost, ali i mogućnost da budemo posmatrani, jer nas zidovi ne štite od pogleda, ako to neka scena zahteva”, dodaje Milica.

Milica Denković

U fizičkom smislu, izložba koristi distancu od jedan i po metar između postamenata kao preporučenu distancu između ljudi. Koreografski je nemoguće iskusiti izložbu, pošto je izložba digitalna, ali umetnica kaže da joj ovakav, alternativni vid prezentovanja dela ne predstavlja prepreku, već novu mogućnost za dalje ideje.

„Aktuelna društvena situacija, u ovom konkretnom slučaju, utiče na umetnost, diktirajući joj model prezentacije publici, u digitalnom obliku. Mislim da je to neki smer u kojem ću na dalje da razmišljam u vezi sa prezentacijom mojih radova, neko promišljanje spajanja fizičke postavke i digitalne prezentacije ili načina na koji se može predstaviti umetnički rad samo u digitalnom okruženju“, kaže Milica Denković.

Za umetnicu, čija se praksa zasniva na istraživanju fenomena prostora, od fizičkog do imaginarnog, distopija kao tema bila je logičan korak posle izložbi koje su govorile o prostoru u fantastici i hororu: lavirintima, prolazima, panoramama. Distopijski prostor za nju je još jedna vrsta prostora koji se mogu naći u fikciji i umetnički istraživati.

„Ovi postamenti nas pozivaju da izmerimo koliko je naša realnost udaljena od izmišljenog sveta. Ako je fikcija na korak od realnosti, trebalo bi da smislimo kako da joj podmetnemo nogu, da bismo mogli da koračamo slobodno“, završava umetnica.

Javni poziv kulturnih stanica

„Prostorna odiseja: destinacija distopija“ jedan je od 22 projekta koji su dobili sredstva na javnom pozivu „Umetnici. Sad!” Fondacije „Novi Sad 2021 – Evropska prestonica kulture”, a koji ima za cilj jačanje novosadske kulturne scene kroz mrežu kulturnih stanica, podizanje njenih kapaciteta, decentralizacija kulture i razvoj publike.

Partner na projektu „Umetnici. Sad!“ je kompanija Merkator S.

Ostavite odgovor