Жељко Груловић: Медији су оријентисани на мејнстрим културу, савремена уметност није довољно видљива

Објављено у категорији: Вести

Пројекат „Контекст савремене”, осмишљен као серија разговора са уметницима и културним радницима који тренутно живе и раде у Новом Саду, а активни су на савременој уметничкој сцени, почиње са реализацијом у четвртак, 17. септембра. Емисије, односно подкаст, пројекта Мултимедијалног центра Лед Арт, моћи ћете да пратите на Фејсбук страници Културне станице, а прва гошћа биће уметница млађе генерације, Адриен Ујхази. Паралелно са подкастом, уметници који гостују, имаће и своје изложбе у простору Шок задруге.

контекст савремене

Формат подкаста је изабран због практичности јер омогућава емитовање на социјалним мрежама, сајту, радио програму, а са друге стране сем што допушта избор великог броја платформи за емитовање, лако је преслушавати га у било ком времену и ситуацији која одговара слушаоцу, како каже Жељко Груловић, који стоји иза пројекта. Основни мотив за пројекат „Контекст савремене“ проистекао је из потребе да се укаже на недостатак садржаја који се озбиљно и посвећено баве савременом уметношћу.

Већина медија данас, уколико се посвећује емитовању садржаја који се баве културом, то време даје, односно заговара емитовање садржаја који су оријентисани на мејнстрим културу. Свакако да постоје телевизије и радио станице које придају пажњу и високо професионално приступају тим темама, али на жалост њихов обухват публике је мали и уско сконцентрисан на популацију коју директно занимају те теме. За подизање опште културе, разумевање не само уметности већ шире савремености, потребно је да су емисије таквог типа доступне на најгледанијим каналима, односно код најважнијих емитера, а за то је пресудна улога државе и регулаторних сервиса. Дакле ми покушавамо и да емитујемо одређене садржаје, али и да укажемо на проблем недостатка таквих садржаја у најгледанијим медијима. Што се тиче савремене уметности она је на нивоу појединица, самих уметника и културних радника (кустоси, историчари уметности, продуценти, галеристи) у задивљујуће добром стању с обзиром на године занемаривања од стране државе, али и других важних друштвених чиниоца (медији, пословна заједница). Мислим да разумевање за важност савремене уметничке праксе ипак полако долази у фокус и да ссве гласније расправе и конфликти у вези са појединим уметницима, споменицима који се актуелизују у јавности, то показују“, објашњава Груловић разлоге за покретање пројекта.

У контексту пандемије, немогућности рада и стварања у пуном капацитету, Груловић сматра да је Јавни конкурс за подршку локалној сцени у оквиру ког је и пројекат „Контекст савремене“ добио средства, одлична прилику да се нагласи значај улагања у уметничку продукцију, као и да је такав формат конкурса преко потребан сцени са или без контекса пандемије. Прелазак културних и уметничких садржаја у онлајн свет у протеклих неколико месеци због пандемије Ковид-19, Груловић види као прилику за стварањем нове публике.

„Мој лични утисак је да је преношење садржаја у виртуелни дигитални свет можда отворило врата за приступ поједицима који нису раније имали прилику да се упознају са уметничким садржајима и омогућило макар неку врсту рада и комуникације између учесника на сцени (публике, аутора, галерија..), али свакако то не може и не треба да буде замена за ин виво уметничку праксу која је много више од простог четвртастог екрана“, каже Груловић.

Ниво на ком се налазила уметничка продукција и улагање у исту, била је замерка и за сам пројекат „Нови Сад – Европска престоница културе“, међутим, како каже Груловић, направљени су помаци, поготово у комуникацији.

„Та замерка је, чини нам се, пре свега била ту због извесног неразумевања саме природе пројекта и фаза у извођењу истог. С обзиром на то да у последњих годину дана учествујемо као појединци и као организација у активностима пројекта Европске престонице културе имамо већ јаснију слику идеје и функционисања самог пројекта. Како смо ми као организација увек били проактивно критични од нас се на неки начин очекује да подсећамо и указујемо на недостатке који се могу поправити. Чини нам се да је зато оно на чему треба посебно у будућности радити сама комуникација и приближавање саме идеје и фаза пројекта Европске престонице културе. Можда би неки формати емисија или садржаја који су широко доступни, а опет једноставни за разумевање били потребни у будућности. Што се тиче сарадње са екипом из организације Европске престонице културе лично сам више него задовољан. Неке ставри учимо једни од других у ходу и мислим да управо то, професионалци који ће изградити знање и капаците кроз овај пројекат, бити најважнији ‘производ’ пројекта Европске престонице културе у годинама после завршетка самог пројекта“, сматра Груловић.

Овај пројекат један је од 42 пројекта који су добили средства на Јавном конкурсу локалним уметницима и удружењима, у оквиру пројекта „Уметници. Сад!“ који има за циљ јачање локалне културне сцене, подизање њених капацитета кроз мрежу културних станица.

Оставите одговор