Sugrađani i sugrađanke rekli šta misle o uređenju javnih prostora!

Objavljeno u kategoriji: Vesti

U prvoj godini, nakon osvajanja titule Evropske prestonice kulture, Fonadacija „Novi Sad 2021“ fokusirala se na participativnost građana i građanki, odnosno njihovo aktivno učešće u procesu donošenja odluka i građenja kulture dijaloga. Projektom „Urbani džepovi“ inicirano je mapiranje i aktiviranje kreativnih i kulturnih potencijala različitih krajeva grada, kao i anketiranje sugrađana. Cilj anketiranja jeste da se građani i građanke izjasne po pitanju uređenja kvarta u kom žive, a dugoročni cilj projekta jeste unapređenje kulturnog i društvenog života u mesnim zajednicama Grada Novog Sada kroz uređenje javnih prostora.

Kako bi se aktivnosti uskladile sa potrebama lokalnih zajednica i lokalnim kontekstom, ali i kako bi se obezbedila održivost realizovanih aktivnosti, prioritet u svim fazama projekta je aktivno učešće građana i građanki. U procesu uređenja malih javnih prostora u četiri mesne zajednice, što je prvi korak u 2017. godini, sprovedeno je anketiranje u mesnim zajednicama kako bi se identifikovali javni prostori, ali i sadržaji koji su potrebni, po mišljenju stanovnika određenih delova grada. Osim anketnog ispitivanja, građani mogu učestvovati i u izradi predloga za uređenje javnih prostora, kroz fokus-grupe na kojima će sugrađani diskutovati o potrebama i mogućnostima uređenja javnih prostora, ali i glasati za najbolje rešenje.

U procesu izbora javnih prostora konsultovani su i predstavnici i predstavnice Saveta mesnih zajednica putem upitnika i intervjua koji su sprovedeni u junu 2017. Anektiranje je sprovedeno u periodu od 15 dana tokom jula 2017. u ukupno 7 mesnih zajednica – Detelinara, Južni Telep, Kovilj, Sremska Kamenica, Podbara, Banatić – Omladinski pokret i Satelit, na izabranim prometnim lokacijama, a uz podršku Idea marketa. U tom smislu korišćen je prigodni uzorak za dobijanje okvirne procene; ne spada u istraživačke metode zasnovane na verovatnoći i koristi se onda kada je potrebno doći do što većeg broja odgovora. Osim prigodnog uzorka – odnosno anketiranja onih građana i građanki koji su se našli na određenim lokacijama, građani i građanke su bili obaveštavani o vremenu anketiranja putem društvenih mreža.

U četiri mesne zajednica (MZ) anketirano je ukupno 895 građana i građanki, od toga 47,5% muškaraca i 52,5% žena. Najveći procenat anketiranih je čuo za projekat Novi Sad 2021 – Evropska prestonica kulture 85,2%, od čega 15,8% nije sigurno o čemu se tačno radi. Ukupno 14,8% građana i građanki nije čulo za projekat. Očekivanja građana su najvećim delom vezana upravo za uređenje grada, ali i za povećan broj kulturnih manifestacija i afirmaciju kulturnih i umetničkih sadržaja. Stanovnici udaljeniji od centra grada provode više slobodnog vremena u kraju u kom žive – najviše u Kovilju i Sremskoj Kamenici. Ovaj podatak ukazuje na potrebu za decentralizacijom kulturnih sadržaja kako bi bili dostupniji u različitim delovima grada, a posebno prigradskim naseljima  što je upravo i suštinski legat Fondacije Novi Sad 2021 – Evropska prestonica kulture u narednih pet godina.

Ostavite odgovor